Kritisk mann, 40 år, og yoga

Se for deg meg. 40 år. Tidligere ofte observert i dress på Aker Brygge, i London eller et sted i Asia. En som har gjort logikk og tallknusing til en livsstil. Akademiker er jeg også – jobber på universitet og greier. Og jeg har litt flere kilo enn jeg strengt tatt burde ha. Nå - se for deg at jeg står i «downward facing dog» på en yogamatte. Var kanskje ikke det første du tenkte på? Men det er noe av det lureste jeg noen gang har gjort.

Og ikke tro at jeg kastet meg lettsindig inn i chakraer og annen østlig mystikk. Å nei du. Dette hodet er tuftet på vitenskapelige prinsipper og kritisk sans. Alt jeg skal mene noe om må ha en rasjonell forklaring. Aller helst vil jeg at ting skal være testet i randomiserte studier – selve gullstandarden i vitenskapelig utvikling. Men i det minste bør det være systematisk og kritisk testing av alle påstander om at noe virker eller ikke. Sånn mener jeg at kunnskap utvikles og sikrer oss mot alt mulig som ikke har noen som helst virkning på oss. Som du kanskje skjønner er jeg ikke så lett å overbevise basert på historier som «jeg kjenner en gang en kar som spiste kongler hver kveld og levde til han var 100 år uten å være så mye som forkjølet». Og jeg kan skrive mye om hvordan våre egne hjerner er de siste vi skal stole på når det gjelder å vurdere om noe har effekt eller ikke, men det får jeg ha til gode. Så hvordan skulle yoga ha noen som helst sjanse til å gå hjem hos meg?

Men det gikk veldig greit. Utrolig greit faktisk. For yoga viser seg å være noe så sjeldent som mange tusen år gammel kunnskap som er sammensmeltet og forbedret gjennom systematisk vitenskapelig arbeid. Riktignok finnes det mange påstander om hva yoga er og hva det hjelper mot, men selve kunnskapsgrunnlaget som danner grunnmuren i moderne yoga er veldig godt. Det er så godt at det er en fantastisk kombinasjon av tradisjonell kunnskap nedarvet gjennom vediske tradisjoner i tusener av år, og «cutting edge» vitenskapelig metode. Så når en indisk yogi (en som gjør yoga) trekker frem at dette har de gjort i mange tusen år nettopp FORDI det har en effekt, så er det helt riktig. Og akkurat her møtes østlig gammel kunnskap og vestlig opplysningstid.

Indiske Jagannath G. Gune etablerte i 1924 den første omfattende eksperimentelle studien på effektene av yoga. Fra den tid og frem til i dag har vi sett en enorm mengde vitenskapelige studier på hvordan yoga har en positiv effekt på, blant annet, leddrygg- og nakkesmerter, generell fleksibilitet (123) , blodtrykk (1, 2, 3), reumatisme (123 ), fibromyalgi , og depresjon (1,2) og angst (1, 2) Studiene er gjennomført ved særdeles gode universiteter som Harvard, Stanford og University of California og er publisert i gode akademiske tidsskrift. I Skandinavia har universitetet i København koblet neurovitenskap og meditasjon, og Karolinska Instituttet i Stockholm har vært sentral i utviklingen av yoga som behandlingsalternativ

Tenk at det finnes et sett med øvelser som alle kan gjøre, som er utviklet over tusener av år og i tillegg er videreutviklet og kvalitetssikret gjennom streng vitenskapelig metode? Tenk hva litt mer kunnskap om hvordan hver enkelt av oss kan bruke yoga til både en sterkere kropp, et friskere sinn og en generelt bedre helse? Det er utrolig spennende å tenke på.

Så jeg ble altså helt overbevist og har tenkt at dette er noe det er verdt å spre videre til alle sammen. Se for deg meg igjen. 40 år, litt for mange kilo og et stillesittende liv, men på plass på yogamatta flere ganger i uken. Ikke særlig elegant (noen vil si omtrent som en hest i stige), men det fungerer så bra. Og det er noe av det lureste jeg noen gang har gjort.

Skrevet av Lars H Molden, medlem på Varm Yoga

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *