Den beste julegaven

Julebilde til blogg 12.2020

Når jeg ved uhell eller dårlig lykke befinner meg på Amfi i desember ramler verden min litt sammen. Kanskje er det de enorme køene. Kanskje er det alt stresset. Kanskje blir jeg grepet av et mismot om at julefeiringen har blitt redusert til et kjøpesirkus uten noe omtanke for mellommenneskelighet eller jordklodens grenser.

Men det er jo ikke bare meg. Forskning fra Harvard University viser at julehøytiden medfører skadelige nivå av stress. Andre har vist at julen øker tilfanget av psykiske lidelser og økt dødelighet som følge av hjerte og karsykdommer. Det er med andre ord såpass mange mennesker som lider under en stressende høytid som er tenkt å være en tid for hygge og kos.

Så da blir jo mitt spørsmål – hva kan vi gjøre med dette? Jeg tror oppriktig talt mye av julestresset er skapt av oss selv. Vi vil så mye, og vi ønsker å skape gode øyeblikk for oss selv og våre nærme. Og nettopp i denne iveren etter å overgå oss selv for å bygge god julestemning, ja så mister vi noe veldig viktig: Nemlig å være gode mot oss selv.

I boka «The Molecule of More” går professor Daniel Lieberman detaljert inn på hvordan vi som mennesker drives av vår egen lykke. Når vi gjør noe vi liker, så produserer hjernen dopamin – vårt eget lykkehormon – som føles veldig bra. Det er dette som gir oss glede i adventstiden og på julaften. Problemet med å belage seg på dopamin er imidlertid at vi stadig må ha sterkere stimuli for å kunne oppleve den samme lykkefølelsen. Med andre ord må vi ha stadig mer kreative og flotte adventskalendere for å kunne få den samme julefølelsen. Og heftigere julegaver trengs også. Dopamin gjør at vi stadig ønsker mer. Sagt på en annen måte er dopamin et lykkestoff som bare har fokus på målet – ikke veien til målet.

Heldigvis har vi mennesker et alternativ. Vi kan velge å ikke la oss forføre av vår egen hjernes tørst etter mer – etter vår iboende trang til å nå mål. Vi kan ty til ting som er helt fundamental i den menneskelige evolusjonen: Det å ta vare på oss selv og andre. Når vi tar vare på oss selv, f.eks gjennom jevnlig yogapraksis, så frigjør hjernen vår endorfin som er et annet lykkestoff som påvirker oss positivt. Når vi er sammen med andre i yogasalen eller viser omtanke for de rundt oss, frigjør hjernen oksytocin som også gir oss velbehag.

Yoga har et tydelig budskap: Livet handler om omtanke for seg selv og andre, og fokus på veien heller enn målet. Og i dette ligger det en fin kobling til vårt eget julestress. Gjennom en hektisk juleforberedelse er det fint å legge merke til disse to tingene – omtanke og veien til målet. Da er nettopp yoga en utmerket måte å komme litt mer i balanse på. Kom ned på matta og bare fokuser på her og nå. Og så kan vi jo ta med oss litt av innsikten fra dopaminforskningen som jo sier at vi ikke bør kaste oss på kjøret med stadig flottere og mer ekstravagante julefeiringer. Grip heller øyeblikket.

Ordentlig frihet innebærer oppmerksomhet og tilstedeværelse. Det innebærer å kunne bry oss om andre og ofre litt for dem igjen og igjen.

Derfor er årets beste julegave til deg selv nettopp det du gjør sammen med oss på Varm Yoga. Og kanskje kan det være en gave du ønsker å gi til noen som betyr mye for deg?

Tekst: Ida Knapstad, yogalærer og daglig leder ved Varm Yoga. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *