Den beste julegaven

Julebilde til blogg 12.2020

Når jeg ved uhell eller dårlig lykke befinner meg på Amfi i desember ramler verden min litt sammen. Kanskje er det de enorme køene. Kanskje er det alt stresset. Kanskje blir jeg grepet av et mismot om at julefeiringen har blitt redusert til et kjøpesirkus uten noe omtanke for mellommenneskelighet eller jordklodens grenser.

Men det er jo ikke bare meg. Forskning fra Harvard University viser at julehøytiden medfører skadelige nivå av stress. Andre har vist at julen øker tilfanget av psykiske lidelser og økt dødelighet som følge av hjerte og karsykdommer. Det er med andre ord såpass mange mennesker som lider under en stressende høytid som er tenkt å være en tid for hygge og kos.

Så da blir jo mitt spørsmål – hva kan vi gjøre med dette? Jeg tror oppriktig talt mye av julestresset er skapt av oss selv. Vi vil så mye, og vi ønsker å skape gode øyeblikk for oss selv og våre nærme. Og nettopp i denne iveren etter å overgå oss selv for å bygge god julestemning, ja så mister vi noe veldig viktig: Nemlig å være gode mot oss selv.

I boka «The Molecule of More” går professor Daniel Lieberman detaljert inn på hvordan vi som mennesker drives av vår egen lykke. Når vi gjør noe vi liker, så produserer hjernen dopamin – vårt eget lykkehormon – som føles veldig bra. Det er dette som gir oss glede i adventstiden og på julaften. Problemet med å belage seg på dopamin er imidlertid at vi stadig må ha sterkere stimuli for å kunne oppleve den samme lykkefølelsen. Med andre ord må vi ha stadig mer kreative og flotte adventskalendere for å kunne få den samme julefølelsen. Og heftigere julegaver trengs også. Dopamin gjør at vi stadig ønsker mer. Sagt på en annen måte er dopamin et lykkestoff som bare har fokus på målet – ikke veien til målet.

Heldigvis har vi mennesker et alternativ. Vi kan velge å ikke la oss forføre av vår egen hjernes tørst etter mer – etter vår iboende trang til å nå mål. Vi kan ty til ting som er helt fundamental i den menneskelige evolusjonen: Det å ta vare på oss selv og andre. Når vi tar vare på oss selv, f.eks gjennom jevnlig yogapraksis, så frigjør hjernen vår endorfin som er et annet lykkestoff som påvirker oss positivt. Når vi er sammen med andre i yogasalen eller viser omtanke for de rundt oss, frigjør hjernen oksytocin som også gir oss velbehag.

Yoga har et tydelig budskap: Livet handler om omtanke for seg selv og andre, og fokus på veien heller enn målet. Og i dette ligger det en fin kobling til vårt eget julestress. Gjennom en hektisk juleforberedelse er det fint å legge merke til disse to tingene – omtanke og veien til målet. Da er nettopp yoga en utmerket måte å komme litt mer i balanse på. Kom ned på matta og bare fokuser på her og nå. Og så kan vi jo ta med oss litt av innsikten fra dopaminforskningen som jo sier at vi ikke bør kaste oss på kjøret med stadig flottere og mer ekstravagante julefeiringer. Grip heller øyeblikket.

Ordentlig frihet innebærer oppmerksomhet og tilstedeværelse. Det innebærer å kunne bry oss om andre og ofre litt for dem igjen og igjen.

Derfor er årets beste julegave til deg selv nettopp det du gjør sammen med oss på Varm Yoga. Og kanskje kan det være en gave du ønsker å gi til noen som betyr mye for deg?

Tekst: Ida Knapstad, yogalærer og daglig leder ved Varm Yoga. 

Kritisk mann, 40 år, og yoga

Se for deg meg. 40 år. Tidligere ofte observert i dress på Aker Brygge, i London eller et sted i Asia. En som har gjort logikk og tallknusing til en livsstil. Akademiker er jeg også – jobber på universitet og greier. Og jeg har litt flere kilo enn jeg strengt tatt burde ha. Nå - se for deg at jeg står i «downward facing dog» på en yogamatte. Var kanskje ikke det første du tenkte på? Men det er noe av det lureste jeg noen gang har gjort.

Og ikke tro at jeg kastet meg lettsindig inn i chakraer og annen østlig mystikk. Å nei du. Dette hodet er tuftet på vitenskapelige prinsipper og kritisk sans. Alt jeg skal mene noe om må ha en rasjonell forklaring. Aller helst vil jeg at ting skal være testet i randomiserte studier – selve gullstandarden i vitenskapelig utvikling. Men i det minste bør det være systematisk og kritisk testing av alle påstander om at noe virker eller ikke. Sånn mener jeg at kunnskap utvikles og sikrer oss mot alt mulig som ikke har noen som helst virkning på oss. Som du kanskje skjønner er jeg ikke så lett å overbevise basert på historier som «jeg kjenner en gang en kar som spiste kongler hver kveld og levde til han var 100 år uten å være så mye som forkjølet». Og jeg kan skrive mye om hvordan våre egne hjerner er de siste vi skal stole på når det gjelder å vurdere om noe har effekt eller ikke, men det får jeg ha til gode. Så hvordan skulle yoga ha noen som helst sjanse til å gå hjem hos meg?

Men det gikk veldig greit. Utrolig greit faktisk. For yoga viser seg å være noe så sjeldent som mange tusen år gammel kunnskap som er sammensmeltet og forbedret gjennom systematisk vitenskapelig arbeid. Riktignok finnes det mange påstander om hva yoga er og hva det hjelper mot, men selve kunnskapsgrunnlaget som danner grunnmuren i moderne yoga er veldig godt. Det er så godt at det er en fantastisk kombinasjon av tradisjonell kunnskap nedarvet gjennom vediske tradisjoner i tusener av år, og «cutting edge» vitenskapelig metode. Så når en indisk yogi (en som gjør yoga) trekker frem at dette har de gjort i mange tusen år nettopp FORDI det har en effekt, så er det helt riktig. Og akkurat her møtes østlig gammel kunnskap og vestlig opplysningstid.

Indiske Jagannath G. Gune etablerte i 1924 den første omfattende eksperimentelle studien på effektene av yoga. Fra den tid og frem til i dag har vi sett en enorm mengde vitenskapelige studier på hvordan yoga har en positiv effekt på, blant annet, leddrygg- og nakkesmerter, generell fleksibilitet (123) , blodtrykk (1, 2, 3), reumatisme (123 ), fibromyalgi , og depresjon (1,2) og angst (1, 2) Studiene er gjennomført ved særdeles gode universiteter som Harvard, Stanford og University of California og er publisert i gode akademiske tidsskrift. I Skandinavia har universitetet i København koblet neurovitenskap og meditasjon, og Karolinska Instituttet i Stockholm har vært sentral i utviklingen av yoga som behandlingsalternativ

Tenk at det finnes et sett med øvelser som alle kan gjøre, som er utviklet over tusener av år og i tillegg er videreutviklet og kvalitetssikret gjennom streng vitenskapelig metode? Tenk hva litt mer kunnskap om hvordan hver enkelt av oss kan bruke yoga til både en sterkere kropp, et friskere sinn og en generelt bedre helse? Det er utrolig spennende å tenke på.

Så jeg ble altså helt overbevist og har tenkt at dette er noe det er verdt å spre videre til alle sammen. Se for deg meg igjen. 40 år, litt for mange kilo og et stillesittende liv, men på plass på yogamatta flere ganger i uken. Ikke særlig elegant (noen vil si omtrent som en hest i stige), men det fungerer så bra. Og det er noe av det lureste jeg noen gang har gjort.

Skrevet av Lars H Molden, medlem på Varm Yoga

Stresset med å stresse ned

Shavasana

Å nei. Det er den tiden igjen. Etter en herlig fysisk runde med krevende poseringer og heftig pusting er det tid for... ikke for en øl eller en mojito. Ikke for grønn te eller smoothie. Ikke for lett konversasjon om Donald Trumps siste idiotiske utspill. Nei, det er rett og slett tid for noe av det som skremmer meg mest. Mitt indre fengsel av egne tanker og ideer. Tid for en stund helt alene med bare meg selv. Tid for ro. Wæææ....

Jeg legger meg ned på ryggen og vender håndflatene opp. Pusten roer seg ned og jeg befinner meg plutselig i shavasana. Denne tilstanden etter en aktiv, og til tider krevende yogaøkt, hvor vi liksom skal falle til ro? Det går bare ikke. (Som en annen utålmodig kollega som også elsker yoga sa: «Jeg klarte ikke ligge der så jeg bare gikk»). 

For det var noe utrolig stressende ved å ligge der alene. Helt alene med egne tanker. Det freaker meg ut. Tankene raser avsted og jo mer jeg forsøker å ikke tenke på tankene – jo mer tenker jeg på tankene. Det er klar for min egen parade av alt fra angstfylte til gledelige tankestreif. Betenkninger om alt fra «Skal vi danse» til siste nummer av Strategic Management Journal.

Første tanke ut er «herregud så dårlig form jeg er». Denne akkompagneres av «jeg blir aldri mykere eller sterkere – dette er bortkastet tid». Så kommer klassikeren «dette er jeg for gammel til». Pulsen går litt ned og jeg irriterer meg over hvor dårlig jeg er i yoga. Så kommer shavasana-demonen: «Du skal ikke tenke på noe i shavasana». Neivel? Prøv å ikke tenk på noe liksom. Det er komplett umulig. Jeg kjenner at jeg blir enda litt mer irritert. 

Så hvorfor ligger vi her da egentlig? Dersom vi bare blir irriterte og sure fordi vi ikke får til å ikke tenke på noe? Ja, det blir det neste spørsmålet som popper inn i hodet mitt. Min indre computer googler «why do we do shavasana». 

Et ordentlig google søk bringer oss raskt til et vell av interessant kunnskap på området. Det viser seg at ro er viktig for veldig mye. Et eksperiment gjort på medisinstudenter viser at shavasana bidro til en betydelig reduksjon i stress. Stress er en av de største folkehelseutfordringene vi har og er sterkt relatert til en rekke tilstander som høyt blodtrykk, hjertesykdommer, depresjon og angst, og fibromyalgi, for å nevne noen. 

Jaja, tenker jeg. Men da kan jeg jo like gjerne meditere eller bare slappe av på sofaen. Hvorfor må jeg ligge her etter at jeg har trent? Nytt google søk. Her finner vi en interessant dame. Tamsin Astor er yogalærer og har en doktorgrad i kognitiv nevrovitenskap (studiet av biologiske prosesser som ligger under vår aktive hjerneaktivitet – kognisjonen). Altså akkurat en slik person som kombinerer gammel kunnskap og moderne vitenskap. Astor viser gjennom sitt arbeid at shavasana er særlig effektivt for å redusere det stresset trening gir oss. Dette er et stress som er positivt, men som også bidrar til at vi blir mer påskrudd enn vi kanskje bør. En annen smarting, Carla Manly forklarer at trening øker kortisolnivåene i kroppen og setter oss i en «fight or flight» modus. Vi er ikke laget for å stå i denne modusen over lang tid og kontinuerlig stress sliter oss dermed ut. 

Aha.. Så kombinasjonen av trening og shavasana er altså en «killer combo»? Ja det er mye som tyder på det. Vi vet jo at fysisk aktivitet er bra for både den mentale og fysiske helsen. Så om vi da legger på en tilstand av ro og avslapning på toppen – ja da har vi jo et lite kinderegg.

Pusten min har blitt roligere og jeg ligger og tenker på alle fordelene dette faktisk gir. Og det er jo godt dokumentert gjennom solide vitenskapelige bidrag. Shavasana er jaggu ingen dum ide. Sett sammen med den aktive yogaen (asana) så har den potensialet til å endre liv. DET er en tanke jeg kan slå meg til ro med. Så er det bare å kjenne på pusten. Hvordan den går inn og ut av kroppen. Da kommer roen. 

 

Tekst av: Lars Hovdan Molden, medlem på Varm Yoga. 

Yogareise til India

Yogareise til India i 2020

Vi holder enn så lenge på håpet om en yogareise for medlemmer også i 2020. Vi hadde en fantastisk tur til yogaens hjemland India i november i 2019.

Dette ga mersmak og i 2020 åpner vi opp for flere plasser. Mens vi venter kan vi drømme oss bort i bildet fra yoga i solnedgang i Goa. 

Er du nysgjerrig på yogareise, ta kontakt med oss på epost ida@varmyoga.no.

Godt nytt år!

Takker for et fint 2018, og ønsker det nye året velkommen.

 

 

2019 blir et spennende år med flere forandringer på Varm Yoga. Første steg var nytt kontor i desember, som mange av dere allerede har sett og besøkt. Det blir flere kurs og arrangement i 2019. I tillegg blir det flere som skal undervise på Varm Yoga, og vår ukentlige timeplan vil ha mer variasjon.

 

Den første glad-nyheten som skjer i 2019 og som berører alle våre medlemmer og nykommere er pilates på timeplanen! Fysioterapeut Susanne Frank som er utdannet innen bl.a. yoga, pilates og fysioterapi skal undervise hos oss. Vi gleder oss stort. Den første pilates timen kommer i uke 3, følg med på www.varmyoga.no og https://www.facebook.com/varmyogaas/ for mer informasjon.

 

Årets største forandring! Det vil bli kun ett abonnement på Varm Yoga for våre faste medlemmer. Med dette abonnementet kan du gå på alle de ukentlige timene. Dette betyr mange flere timer å velge i for alle våre medlemmer. Prisen pr. mnd. blir kr. 479,- Kurs og Workshop er ikke inkl. i denne prisen, men det vil være en rabatt på de fleste kurs og workshop for faste medlemmer.

 

For dere som allerede er medlemmer: Den nye prisen vil gjelde f.o.m. februar, men dere kan allerede i januar benytte dere av alle timene på den ukentlige timeplanen. Informasjon ang. det formelle i forhold til pris og kontrakt kommer. Dere kan også avslutte kontrakten deres slik den er, i forhold til betingelsene som er på den pr. dags dato.

 

Det jobbes også med å få en digital påmelding på varmyoga.no Mer informasjon ang. dette kommer når denne nettløsningen er klar for bruk.

 

Fredag 4 januar kl: 12.00-13.00 blir det en rolig yogatime i 37 grader på Varm Yoga. Dere er hjertelig velkommen, send en påmelding slik dere ellers pleier å gjøre for å reserver plass.

 

Ønsker dere alle fine dager i det nye året!

Gratis yoga og adventskos.

Onsdag 12 desember inviterer Varm Yoga på gratis yoga og adventskos!
Vi åpner dørene kl: 17.30 og starter kvelden med gratis Yin Yoga kl: 18:00-19:00. Yin Yoga er en rolig yogaform som passer alle, utøves i yogasal temperert til ca. 26 grader.
 
Etter yogatimen blir det adventskos på Varm Yoga. Vi serverer te og snacks. Det er også mulig å kjøpe fine julegaver eller fine velværeprodukter til seg selv.
 
P.g.a. begrenset med plasser på yogatimen, send påmelding (SMS til 911 87 115) for å reservere plass på selve yogatimen. Ønsker du å komme kun på adventskos, trenger du ikke å melde deg på. Bare kom innom etter yogatimen som avslutter kl: 19.00.
Tid:
18.00-19.00 Yin Yoga
19.00-20.30 Adventskos
 
Velkommen til både kjente og nybegynnere 🙂

Juleverksted

Nå banker desember på døren, og vi går inn i julemodus på Varm Yoga. Det betyr litt forandring på timeplanen fra uke til uke, pluss litt julekos innimellom, så følg med. Alle timene er åpne for alle, uansett hvordan type abonnement du har. Kanskje du er ny og vil ha en prøvetime, prøveperiode eller en Drop-in? Velkommen skal du være!

 

Neste onsdag blir det juleverksted på Varm Yoga!

 

Kom for en hyggelig stund med førjulskos hvor vi skal lage fine og naturlige produkter:

  • Detox badesalt/fotsalt
  • Julespray
  • Kropps-skrubb

I tillegg får du inspirasjon til flere produkter du kan lage.

Kjempefine julegaver!

Alle poduktene inneholder eteriske oljer.

Det blir servert te og noe godt å bite i.

Rett før juleverkstedet er det Yin Yoga på Varm Yoga, alle som deltar på juleverksted kan delta på denne yogatimen gratis. Yin Yoga er en rolig yogaform som passer alle, utøves i yogasal temperert til ca. 26 grader. Ønsker du å delta på Yin Yoga, gi beskjed, så vi kan reservere plass til deg.

Pris:
Kr: 250,- medlemmer.
Kr: 350,- ikke medlemmer.
Kun 12 plasser, send påmelding til 911 87 115 for å reserver plass.

Hvor: Varm Yoga

Når: Onsdag 5 desember kl. 19.15-21.00 (ønsker du å delta på Yin Yoga først, starter yogatimen kl.18.00)

Velkommen til både kjente og nybegynnere 🙂

Hei!

Nå nærmer vi oss desember, og vi ser at mange er litt ekstra opptatt i denne peroden. I den forbindelsen blir det litt forandringer på timeplanen vår fram mot jul. Vi legger ut timeplan for hver uke på vår facebook-side; Varm Yoga AS. Følg med her for å få med deg forandringene som blir på timeplanen.