Stresset med å stresse ned

Shavasana

Å nei. Det er den tiden igjen. Etter en herlig fysisk runde med krevende poseringer og heftig pusting er det tid for... ikke for en øl eller en mojito. Ikke for grønn te eller smoothie. Ikke for lett konversasjon om Donald Trumps siste idiotiske utspill. Nei, det er rett og slett tid for noe av det som skremmer meg mest. Mitt indre fengsel av egne tanker og ideer. Tid for en stund helt alene med bare meg selv. Tid for ro. Wæææ....

Jeg legger meg ned på ryggen og vender håndflatene opp. Pusten roer seg ned og jeg befinner meg plutselig i shavasana. Denne tilstanden etter en aktiv, og til tider krevende yogaøkt, hvor vi liksom skal falle til ro? Det går bare ikke. (Som en annen utålmodig kollega som også elsker yoga sa: «Jeg klarte ikke ligge der så jeg bare gikk»). 

For det var noe utrolig stressende ved å ligge der alene. Helt alene med egne tanker. Det freaker meg ut. Tankene raser avsted og jo mer jeg forsøker å ikke tenke på tankene – jo mer tenker jeg på tankene. Det er klar for min egen parade av alt fra angstfylte til gledelige tankestreif. Betenkninger om alt fra «Skal vi danse» til siste nummer av Strategic Management Journal.

Første tanke ut er «herregud så dårlig form jeg er». Denne akkompagneres av «jeg blir aldri mykere eller sterkere – dette er bortkastet tid». Så kommer klassikeren «dette er jeg for gammel til». Pulsen går litt ned og jeg irriterer meg over hvor dårlig jeg er i yoga. Så kommer shavasana-demonen: «Du skal ikke tenke på noe i shavasana». Neivel? Prøv å ikke tenk på noe liksom. Det er komplett umulig. Jeg kjenner at jeg blir enda litt mer irritert. 

Så hvorfor ligger vi her da egentlig? Dersom vi bare blir irriterte og sure fordi vi ikke får til å ikke tenke på noe? Ja, det blir det neste spørsmålet som popper inn i hodet mitt. Min indre computer googler «why do we do shavasana». 

Et ordentlig google søk bringer oss raskt til et vell av interessant kunnskap på området. Det viser seg at ro er viktig for veldig mye. Et eksperiment gjort på medisinstudenter viser at shavasana bidro til en betydelig reduksjon i stress. Stress er en av de største folkehelseutfordringene vi har og er sterkt relatert til en rekke tilstander som høyt blodtrykk, hjertesykdommer, depresjon og angst, og fibromyalgi, for å nevne noen. 

Jaja, tenker jeg. Men da kan jeg jo like gjerne meditere eller bare slappe av på sofaen. Hvorfor må jeg ligge her etter at jeg har trent? Nytt google søk. Her finner vi en interessant dame. Tamsin Astor er yogalærer og har en doktorgrad i kognitiv nevrovitenskap (studiet av biologiske prosesser som ligger under vår aktive hjerneaktivitet – kognisjonen). Altså akkurat en slik person som kombinerer gammel kunnskap og moderne vitenskap. Astor viser gjennom sitt arbeid at shavasana er særlig effektivt for å redusere det stresset trening gir oss. Dette er et stress som er positivt, men som også bidrar til at vi blir mer påskrudd enn vi kanskje bør. En annen smarting, Carla Manly forklarer at trening øker kortisolnivåene i kroppen og setter oss i en «fight or flight» modus. Vi er ikke laget for å stå i denne modusen over lang tid og kontinuerlig stress sliter oss dermed ut. 

Aha.. Så kombinasjonen av trening og shavasana er altså en «killer combo»? Ja det er mye som tyder på det. Vi vet jo at fysisk aktivitet er bra for både den mentale og fysiske helsen. Så om vi da legger på en tilstand av ro og avslapning på toppen – ja da har vi jo et lite kinderegg.

Pusten min har blitt roligere og jeg ligger og tenker på alle fordelene dette faktisk gir. Og det er jo godt dokumentert gjennom solide vitenskapelige bidrag. Shavasana er jaggu ingen dum ide. Sett sammen med den aktive yogaen (asana) så har den potensialet til å endre liv. DET er en tanke jeg kan slå meg til ro med. Så er det bare å kjenne på pusten. Hvordan den går inn og ut av kroppen. Da kommer roen. 

 

Tekst av: Lars Hovdan Molden, medlem på Varm Yoga. 

Yogareise til India

Yogareise til India i 2020

Vi holder enn så lenge på håpet om en yogareise for medlemmer også i 2020. Vi hadde en fantastisk tur til yogaens hjemland India i november i 2019.

Dette ga mersmak og i 2020 åpner vi opp for flere plasser. Mens vi venter kan vi drømme oss bort i bildet fra yoga i solnedgang i Goa. 

Er du nysgjerrig på yogareise, ta kontakt med oss på epost ida@varmyoga.no.

Godt nytt år!

Takker for et fint 2018, og ønsker det nye året velkommen.

 

 

2019 blir et spennende år med flere forandringer på Varm Yoga. Første steg var nytt kontor i desember, som mange av dere allerede har sett og besøkt. Det blir flere kurs og arrangement i 2019. I tillegg blir det flere som skal undervise på Varm Yoga, og vår ukentlige timeplan vil ha mer variasjon.

 

Den første glad-nyheten som skjer i 2019 og som berører alle våre medlemmer og nykommere er pilates på timeplanen! Fysioterapeut Susanne Frank som er utdannet innen bl.a. yoga, pilates og fysioterapi skal undervise hos oss. Vi gleder oss stort. Den første pilates timen kommer i uke 3, følg med på www.varmyoga.no og https://www.facebook.com/varmyogaas/ for mer informasjon.

 

Årets største forandring! Det vil bli kun ett abonnement på Varm Yoga for våre faste medlemmer. Med dette abonnementet kan du gå på alle de ukentlige timene. Dette betyr mange flere timer å velge i for alle våre medlemmer. Prisen pr. mnd. blir kr. 479,- Kurs og Workshop er ikke inkl. i denne prisen, men det vil være en rabatt på de fleste kurs og workshop for faste medlemmer.

 

For dere som allerede er medlemmer: Den nye prisen vil gjelde f.o.m. februar, men dere kan allerede i januar benytte dere av alle timene på den ukentlige timeplanen. Informasjon ang. det formelle i forhold til pris og kontrakt kommer. Dere kan også avslutte kontrakten deres slik den er, i forhold til betingelsene som er på den pr. dags dato.

 

Det jobbes også med å få en digital påmelding på varmyoga.no Mer informasjon ang. dette kommer når denne nettløsningen er klar for bruk.

 

Fredag 4 januar kl: 12.00-13.00 blir det en rolig yogatime i 37 grader på Varm Yoga. Dere er hjertelig velkommen, send en påmelding slik dere ellers pleier å gjøre for å reserver plass.

 

Ønsker dere alle fine dager i det nye året!

Gratis yoga og adventskos.

Onsdag 12 desember inviterer Varm Yoga på gratis yoga og adventskos!
Vi åpner dørene kl: 17.30 og starter kvelden med gratis Yin Yoga kl: 18:00-19:00. Yin Yoga er en rolig yogaform som passer alle, utøves i yogasal temperert til ca. 26 grader.
 
Etter yogatimen blir det adventskos på Varm Yoga. Vi serverer te og snacks. Det er også mulig å kjøpe fine julegaver eller fine velværeprodukter til seg selv.
 
P.g.a. begrenset med plasser på yogatimen, send påmelding (SMS til 911 87 115) for å reservere plass på selve yogatimen. Ønsker du å komme kun på adventskos, trenger du ikke å melde deg på. Bare kom innom etter yogatimen som avslutter kl: 19.00.
Tid:
18.00-19.00 Yin Yoga
19.00-20.30 Adventskos
 
Velkommen til både kjente og nybegynnere 🙂

Juleverksted

Nå banker desember på døren, og vi går inn i julemodus på Varm Yoga. Det betyr litt forandring på timeplanen fra uke til uke, pluss litt julekos innimellom, så følg med. Alle timene er åpne for alle, uansett hvordan type abonnement du har. Kanskje du er ny og vil ha en prøvetime, prøveperiode eller en Drop-in? Velkommen skal du være!

 

Neste onsdag blir det juleverksted på Varm Yoga!

 

Kom for en hyggelig stund med førjulskos hvor vi skal lage fine og naturlige produkter:

  • Detox badesalt/fotsalt
  • Julespray
  • Kropps-skrubb

I tillegg får du inspirasjon til flere produkter du kan lage.

Kjempefine julegaver!

Alle poduktene inneholder eteriske oljer.

Det blir servert te og noe godt å bite i.

Rett før juleverkstedet er det Yin Yoga på Varm Yoga, alle som deltar på juleverksted kan delta på denne yogatimen gratis. Yin Yoga er en rolig yogaform som passer alle, utøves i yogasal temperert til ca. 26 grader. Ønsker du å delta på Yin Yoga, gi beskjed, så vi kan reservere plass til deg.

Pris:
Kr: 250,- medlemmer.
Kr: 350,- ikke medlemmer.
Kun 12 plasser, send påmelding til 911 87 115 for å reserver plass.

Hvor: Varm Yoga

Når: Onsdag 5 desember kl. 19.15-21.00 (ønsker du å delta på Yin Yoga først, starter yogatimen kl.18.00)

Velkommen til både kjente og nybegynnere 🙂

Hei!

Nå nærmer vi oss desember, og vi ser at mange er litt ekstra opptatt i denne peroden. I den forbindelsen blir det litt forandringer på timeplanen vår fram mot jul. Vi legger ut timeplan for hver uke på vår facebook-side; Varm Yoga AS. Følg med her for å få med deg forandringene som blir på timeplanen.