Pilates

Pilates

Få en sterk kjerne og en bedre holdning!

Pilatesinstruktør Susanne Frank
Susanne Frank er fysioterapeut og vår pilatesinstruktør

Pilates er en form for styrketrening, men det handler ikke om å «pumpe» opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Fokus er statisk styrke, ikke dynamisk styrke, og at den indre støttemuskulaturen bygges opp fra bunnen av, slik at kroppen kan bæres på en korrekt måte. Josef Pilates utviklet metoden tidlig på 1900-tallet. Han kalte selv treningsformen for «contrology», fordi han mente at utøverne bruker tankekraft for å kontrollere musklene.

Pilates utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Øvelsene gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene. Under trening er utøveren hele tiden i bevegelse og stopper ikke opp i statiske posisjoner. Alt skjer i takt med rolig innpust og utpust. 

Pilates har mange tilsvarende mål når det gjelder det mentale, men hovedforskjellen mellom Pilates og Yoga er at i tillegg til mattetrening benytter vi også endel forskjellige apparat i Pilates. Man jobber med hele kroppen, men hovedfokuset er i kjernemuskulaturområdet (mageområdet). Har man fokus her, ønsker vi at resten av kroppen skal bevege seg fritt. Resultatet er da en sterkere kropp både fra innsiden og på utsiden. Når man trener Pilates balanserer man mellom styrke og fleksibilitet – i praksis betyr det at du for eksempel strekker den ene siden av midjen i en øvelse mens du styrker opp den motsatte. Slik bygger man sterkere og «lengre» muskler.

Mange liker å kombinere Yoga med Pilates for å få det beste fra begge verdener.