Yogasalen

Deg og yogamatten din

Yogasalen åpner 15 minutter før hver time. De fleste liker å komme i god tid for å ligge på yogamatten noen minutter før timen. Det er viktig å ta hensyn til at yogasalen skal være et sted der vi skal finne fokus og ro før timen starter.

Temperatur og luftfuktighet bestemmes ut i fra hvilken time som skal kjøres i salen. Varm-timene har som regel 37 grader og høy luftfuktighet. I forbindelse med Covid-19-restriksjoner vaskes yogasalen etter hver time, holder god avstand og vi bruker håndsprit før og etter timen. Til vanlig er det mulig å leie både yogamatte og håndduk, men nå må alle ha med eget utstyr.

Det er ikke lov til å ha med telefon inn i yogasalen, og her bli alle oppfordret til å fokusere på seg selv og det som skjer på din yogamatte.

I yogasalen har vi det gøy med øvelsene, vi svetter mye på varm-timene og vi jobber med avspenning, pust og fysiske øvelser.

Varm Yoga må ikke forveksles med tradisjonell yoga. Dette er en helt annen måte å praktisere yoga på, og det er behov for et lokale som er tilpasset for å oppnå den rette temperaturen og fuktigheten. 

Her har vi fokus på de fysiske bevegelsene, det spirituelle som en finner i tradisjonell yoga er ikke en del av våre varme yogatimer. Vårt tilbud åpner for både en stor målgruppe, og en ung målgruppe. Vi har fokus på å bruke kroppen fysisk, for å forebygge en god helse, eller behandle en sykdom/tilstand. 

Samtidig som det er svært viktig at yogalæreren er sertifisert innen for feltet, for å ha den rette kompetansen.  

Varm Yoga er en helt egen type yoga, og det finnes ingen lignende yogasenter i Trøndelag. 

Yogainstruktør André Richard Olsen

Mange vil nok sammenligne Varm Yoga (Hot Yoga) med Bikram Yoga, men det er også en del vesentlige forskjeller mellom Varm Yoga og Bikram Yoga.

Hos Varm Yoga er det yoga i oppvarmet rom med høy fuktighet. Både varmen og fuktigheten justeres etter hvordan type time det er. Varm Yoga er ikke franchise. Her er det mulig å utvikle egne yogatimer som passer for en spesiell gruppe, for eksempel til dem som har revmatisme ledd- og skjelettplager. Her er det større krav til kunnskapen hos yogalæreren.

Hver uke kan du trene på varm yoga sine timer flere ganger i uken, både morgentimer og kveldstimer. Dette er en veldig effektiv treningsform. Muskler, sener og ledd blir fort varme og myke, da er det ikke behov for en lang oppvarming av kroppen. Du kan starte ganske fort på selve treningen. Under timen vil du svette mye, noe som hjelper kroppen til å kvitte seg med avfallsstoffer. 

I tillegg blir huden vasket fra innsiden og ut, når en svetter så mye, noe som gir en ren hud med glød. Om du er ute etter en effektiv treningsform, og ønsker kjappe resultater, så er dette den perfekte treningsformen for deg.